For institutioner og undervisere
Studiebøger og ophavsret: Et fælles ansvar
En undersøgelse fra Epinion (2025) viser, at ulovlig deling af digitale studiebøger er udbredt blandt studerende: 57 % har skaffet sig mindst én bog ulovligt, og 74 % mener, det er acceptabelt at dele med venner – selvom de fleste godt ved, det er ulovligt.
Vi ser også, at hver fjerde studerende uploader studiebøger til AI-chatbots, selvom dette er i strid med loven. At studerende uploader studiebøger til chatbots som led i deres studier, rejser nye og alvorlige ophavsretsproblemer. Ved at bruge digitale studiebøger til at træne eller tilpasse egne GPT-modeller, kan studiebøger gøres frit tilgængelige for et ubegrænset antal brugere.
På trods af reglerne er det tydeligt, at ulovlig deling er blevet en norm. Det sker uden tanke for konsekvenserne – hverken de personlige eller de samfundsmæssige, hvor det går ud over grundlaget for at producere ny dansk faglitteratur.
Undersøgelsen viser, at kun 41 % af de studerende husker at være blevet oplyst om reglerne via deres uddannelse. Der er derfor brug for en styrket og gentagen oplysningsindsats – og for en bredere kulturændring.
Os Der Elsker Viden har udviklet informationsmaterialer målrettet studerende, som kan anvendes ved studie- og semesterstart. Materialerne kan benyttes af undervisere, bibliotekarer, tutorer og studieadministration i deres kommunikation med de studerende, og hjælper med at sætte ophavsret og studiebøger på dagsordenen.
Lad os sammen tage ansvar for at skabe en bæredygtig delingskultur.
Brug af chatbots og generativ kunstig intelligens
Med fremkomsten af ChatGPT og andre chatbots er der opstået nye måder, hvor studiebøger kan misbruges. Ved at uploade digitale studiebøger til chatbots, sker der en behandling af værket, som gør chatbotten i stand til bl.a. at besvare spørgsmål om indholdet eller generere en tekst, der minder om eller er identisk med det uploadede materiale. Det er ulovligt, medmindre de pågældende rettighedshavere har givet tilladelse
Hør RettighedsAlliancens jurist, Janus Hammerhøj, fortælle om de ophavsretslige begrænsninger ved brug af chatbots.
Hent guides og materialer til studerende, tutorer og undervisere
-
“Kopiering af studiebøger – hvad må jeg?”
-
Formulering til kursusbeskrivelser
-
Quizzer om ophavsret
-
Materiale til tutorer og undervisere
-
Grafikker til some, infoskærme, m.v.
-
Analyseresultater
Hent guides om de ophavsretslige begrænsninger ved brug af chatbots
Vejledning om ophavsretslige begrænsninger for brug af chatbots på uddannelsesinstitutioner↓
One pager, der giver et hurtigt overblik over reglerne↓
Q&A med de mest stillede spørgsmål, vi har modtaget omkring ophavsret og kunstig intelligens↓
Forslag til tekst som institutioner kan skrive i egne retningslinjer↓
Få svar på nogle af de ofte stillede spørgsmål, vi modtager om de ophavsretslige begrænsninger ved brug af chatbots:
RettighedsAlliancens vejledning og one pager refererer til "studiebøger" - men reglerne gælder vel alt undervisningsmateriale, der er ophavsretsbeskyttet? "studiebog"-begrebet kan måske forstås relativt snævert?
Svar: Ophavsretten beskytter litterære og kunstneriske værker, der opfylder originalitetskravet. Dette gælder blandt andet studiebøger, men omfatter selvfølgelig forskellige typer af værker, som fx nyhedsartikler, forskningsartikler, billeder, noder, fotografier og meget mere. Derfor er det naturligvis ikke begrænset til lærebøger, men ét vigtigt eksempel herpå.
Microsoft gør meget ud af, at Copilot ikke trænes på brugernes data. Hvordan forholder I jer til det? Den digitale kopiering lægges i din egen OneDrive og ikke andre steder.
Svar: I forhold til ophavsretten, er det den indledende upload til f.eks. Copilot, hvormed der skabes en kopi af værket, der udgør en digital kopiering, som er omfattet af rettighedshaverens enerettigheder. Uanset om Microsoft får adgang til den kopi, kan Copilot ikke interagere med en fil, medmindre der skabes en kopi hertil, som er separat fra kopien i f.eks. OneDrive. Begrundelsen for at denne digitale kopiering ikke er lovlig, er blandt andet fordi undtagelserne om eksemplarfremstilling til privat brug og tekst- og datamining ikke finder anvendelse, ligesom aftalelicensen ikke dækker området på nuværende tidspunkt.
Hvis skolen implementerer Copilot 365 i deres Office 365, så vil det kopierede i en PowerPoint komme i kontakt med AI, hvad gælder så?
Svar: Hvis der i forbindelse med brugen af Copilot i ens værktøjer, sker en kopiering af ophavsretlig beskyttet materiale, idet Copilot tilgår den, vil der være tale om digital kopiering, som der skal være tilladelse til fra rettighedshaverne. Copilot 365 kan f.eks. bruges til at lave PowerPoint slides på baggrund af en Word-fil. Hvis denne Word-fil indeholder beskyttet materiale eller er en studiebog, vil der være tale om digital kopiering, som ikke er tilladt.
Må man anvende en sprogmodel på et beskyttet værk, hvis det foregår lokalt (og offline) på egen pc?
Svar: Der vil i forbindelse med anvendelsen af et beskyttet værk i en lokal sprogmodel, ske en kopiering af værket, idet man uploader det til sprogmodellen. Denne kopiering er omfattet af enerettighederne, som tilkommer rettighedshaveren af værket. Undtagelsen for eksemplarfremstilling til privatbrug tillader ikke at dette sker som led i arbejds- og undervisningssammenhæng, ligesom aftalelicensen heller ikke finder anvendelse herpå på nuværende tidspunkt.
Må man i sine prompt bede chatbotten om at tilgå materiale som ligger online? Mange love, artikler og studiebøger ligger offentligt tilgængelige på internettet.
Svar: Når man prompter en chatbot, er det ikke tilladt at prompte med beskyttet materiale eller forsøge at få en chatbot til at genskabe beskyttet materiale, medmindre der specifikt er givet tilladelse hertil. Dette kan ske ved både at prompte specifikt for at genskabe noget, der er beskyttet, eller via en søgefunktion, der tilgår beskyttet materiale på nettet.
At værker ligger offentligt tilgængelige på internettet betyder ikke, at man frit må anvende det i alle sammenhænge. Det kræver tilladelse fra rettighedshaveren, hvis en chatbot skal tilgå beskyttet materiale og gengive eller opsummere dette.
En undtagelse til dette er, at der også ligger en masse data, som ikke er beskyttet af ophavsretten fx love og administrative forskrifter. Herudover kan rene fakta og definitioner også anvendes, da de ikke opfylder originalitetskravet. Ligeledes vil værker, hvis ophavsperson er død for mere end 70 år siden, være tilladt at bruge. Årsrapporter og andre rapporter vil ofte også være tilladte at anvende.
Output: Hvis man skaber noget på baggrund af et værk, som man ikke har fået tilladelse til at uploade og udnytte, vil det være i strid med ophavsretten. Ligeledes vil et output kunne have beskyttede elementer i sig fra værker, som AI-modellen er trænet på. Det er derfor vigtigt, at man ikke forsøger at genskabe beskyttede værker i sit output, da det vil være en krænkelse af ophavsretsloven.
Hvad er offentligt data?
Svar: I denne terminologi betyder offentligt data alt materiale, der er tilgængeligt på internettet, og som en bruger kan gå ind og læse – det kunne fx være på Politikens hjemmeside eller lignende. Dette er dog ikke ensbetydende med, at det er ‘frit’ data, som bare kan kopieres og deles, da det kan være beskyttet af ophavsretten. Offentlige data er altså ikke nødvendigvis til fri afbenyttelse, men kan i et vist omfang bruges i undervisning i henhold til aftaler med Tekst og Node og andre Copydan-foreninger. Denne tilladelse gør det dog stadig ikke lovligt at kopiere offentlige data, der er ophavsretslig beskyttet ind i en chatbot.
Ved I om forlagene selv er begyndt at udvikle AI løsninger, som mangfoldiggøres (led i bogsalg) overfor uddannelsesinstitutioner?
Svar: Ja, vi ser at flere forlag udvikler deres egne chatbots, som man på lovlig vis kan benytte sig af, og som kan svare på baggrund af forlagenes egne bøger. Eksempler på forlag der egen chatbot er Praxis, Systime, DJØF og Karnov.
Hvad gør I ved de ulovlige brugertilpassede chatbots, der indeholder studiebøger?
Svar: RettighedsAlliancen arbejder med konkret håndhævelse af vores medlemmers rettigheder. Dette indebærer blandt andet, at vi anmelder og nedtager ulovligt delt materiale på internettet. Det kunne fx være brugertilpassede chatbots, der indeholder en studiebog eller andre værker fra vores medlemmer.
Givet at ChatGPT – som det mest kendte eksempel – velsagtens delvist er trænet på ulovligt materiale, har I så en holdning til brugen af denne alene?
Svar: RettighedsAlliancens retningslinjer henvender sig til undervisere, der ønsker at anvende teknologien på en ansvarlig måde, hvor yderligere krænkelser af ophavsrettigheder ikke finder sted. Det er ikke RettighedsAlliancens intention at stille sig mellem teknologi og udvikling, der kan bidrage til undervisningen, hvis dette sker med respekt for ophavsrettigheder. At en model er trænet på ophavsretligt beskyttet materiale, er som udgangspunkt ikke brugerens ansvar, men brugeren kan ifalde ansvar i forhold til det krænkende input og output.
Givet det deprimerende tal, at cirka halvdelen af de danske studerende har ulovlige digitale kopier af deres studiebøger, hvor stor en andel af de studerende anslår I at der laver deres egne customGPT’er med brug af ulovligt materiale?
Svar: RettighedsAlliancen har erfaret, at der uploades materiale til chatbots, der stammer fra ulovlige filer. Epinion har netop gennemført en undersøgelse blandt studerende på videregående uddannelser, hvor det fremgår, at 22% af de studerende har oprettet en brugertilpasset chatbot. Data viser endvidere, at 78% af disse, har brugt chatbotten til at få opsummeret eller gengivet dele af en bog.
Hvordan er rettighederne i forhold til underviserens feedback til elever/studerende - må de uploade det til en chatbot?
Svar: Som udgangspunkt har underviseren ophavsret til sin egen feedback og bestemmer derfor selv, hvordan den må anvendes. Hvis feedback indeholder gengivelse af beskyttede værker, vil dette dog ikke være muligt at uploade til en chatbot.
Hvis man laver et scenariespil med en brugertilpasset chatbot, hvor man alene giver den retningslinjer i forhold til hvad og hvordan den skal svare baseret på nogle teorier, vil ens elever så kunne krænke ophavsrettighederne?
Svar: Hvis man ikke uploader materiale til chatbotten, vil der indledningsvist ikke være sket en ophavsretlig krænkelse. Teorier og ideer er som udgangspunkt ikke beskyttet af ophavsretten, hvorfor brugen af disse heller ikke være en krænkelse. Det er alene den konkrete udformning af et værk, der er beskyttet, hvorfor f.eks. ordret gengivelse af en bog, om en teori, vil være en ophavsretlig krænkelse. Denne sondring er relevant at være opmærksom på.
Styrelsen for IT og Læring (STIL) under Undervisningsministeriet udkommer med en vejledning om AI og GDPR i løbet af foråret. Arbejder I sammen med dem, og kommer de med samme svar som jer i dag?
Svar: RettighedsAlliancen arbejder ikke direkte sammen med Styrelse for IT og Læring. Vi arbejder konkret for beskyttelsen af vores medlemmers rettigheder via politisk arbejde, såsom deltagelse i AI ekspertgruppen, som vores Direktør, Maria Fredenslund er en del af. Det er vigtigt at sondre imellem GDPR og ophavsrettigheder, som er to forskellige retsområder, hvorfor vejledningen umiddelbart ikke berører RettighedsAlliancens kompetenceområde.
Kontakt gerne RettighedsAlliancen ved tvivl om, hvorvidt en given anvendelse af studiebøger i forbindelse med chatbots er lovlig eller ej.